Go





View By Date
 All Dates
 2020 (4767)

        August (72)

        July (578)

        June (611)

        May (725)

        April (809)

        March (711)

        February (629)

        January (632)

2019 (7957)

2018 (6552)

2017 (6269)



Search Blogs

Enter one or more keywords to search our article database:





Submit A Blog


Know of any good animal welfare or pet rescuer blogs?

Please share with us so our community can benefit from it!


<< Return To News & Blogs


Wednesday, 30th Jan 2019, by Turtle Conservation Society of Malaysia

Visit Website    |    View Original Article

 Share |  Facebook  Twitter  Blogger



Menurut Tuanku Sultan Kedah (mulai 3:40):

- Dulu, tuntung selalu naik bertelur di Bukit Pinang, pada masa itu, tebing persarangan tuntung sangat luas, sekarang takde dah, "depa tak control," sedut pasir, curi pasir, bila dah takde tebing tinggi, tuntung nak naik susah

- Dulu Tuanku pernah tanya pada Jabatan PERHILITAN Semenanjung Malaysia boleh ke, jika tuntung dilepaskan ke dalam sungai, boleh hidup ke? Perhilitan kata boleh. Jadi Tunku pun dah lepaskan 60,000 - 70,000 ekor tuntung ke dalam sungai

- Sekarang ni, dah takde tebing untuk tuntung bertelur, orang kampung kidnap tuntung tu, makan telur dia. Sekarang ni dah tak boleh makan telur dia, tuntung merupakan hidupan yang terlindung [sepenuhnya]

---
Ini lah sebab kerja-kerja pemuliharaan tuntung yang dijalankan oleh TCS begitu penting, dan kritikal. Semua penduduk kampung yang berumur 45 dan ke atas sedia maklum bahawa tuntung semakin berkurang, begitu jugalah dengan bilangan telur tuntung.

Jika aktiviti-aktiviti pemuliharaan tidak digiatkan, maka generasi warga emas ini lah yang bertanggungjawab ke atas kepupusan spesies ini (yang hanya dijumpai di 3 buah negara di seluruh dunia).

View Complete Story >>


More Articles By Turtle Conservation Society of Malaysia

Newer Post:May We Present To You, Our Very First Infographic ..
Older Post:Nature Trip | Turtle Conservation Society Of Malay..
Latest Post:Looking For A Children Friendly Outdoor Family Act..

<< Return To News & Blogs



Latest Comments (0)
There are currently no comments available



Want to comment on this blog post? Sign up to PetFinder now or login at the top to join the discussion!








Main Site
Home
Advertising
Sponsored Listings
Contribute
Sign Up
Find A Pet
Share & Save Lives
About PetFinder.my
Terms & Conditions
Freebies / Starter Pack
Report Animal Abuse
Contact Us
Facilities
Mobile App
WAGazine
Discussion Forum
Medical Fund
Pet Food, Toys & Products
Central News Portal
Visual Map
Knowledge Library
Microchip Directory
FurryCards
Artificial Intelligence
Kaggle AI Competition
Cuteness Meter
AI Task Force

Social Media
Facebook
Twitter

Mobile
iPhone & iPod App
Android App
KindMeal
Meat-Free Dining
Meal Deals
Kind Moments
Delicious Menu

Others
Gadhimai: Ending Mass Slaughter
World Animal Day Contest
Digi iPhone Contest
East Coast Flood Relief
It's Pawssible
Freebies
Online Store
Discussions
Blacklists & Scams



Copyright © PetFinder.my, 2008 - 2020. All rights reserved.